Divasoft tootab eritellimusel pehmet mööblit juba aastast 2009, aga meie kogemused pehme mööbli tootmises ulatuvad juba 1995 aastasse kui ettevõtjad Paavo ja Inga Urm alustasid tootmisega.
Tänaseks oleme tootnud eritellimusel pehmet mööblit üle terve maailma ja soovime tutvustada lühidalt, kuidas toimub tootmisprotsess kruiisilaevadesse ning, mis väljakutseid sellised projektid esitavad. Kogu projekt algab hinnapakkumisest, kus esitatakse kliendi poolt “Arhitekti” joonised mis sisaldavad endas üsna üldist infot: mõõdud, kangad, toodete asukohad jms (all olev näidispilt on välja võetud päringust ja ei sisalda endas kogu ülevaadet). Hinnapakkumise tegemine võtab üldiselt aega ligikaudu 1-2 nädalat, olenevalt kui kiiresti materjalide hinnad tarnijate poolt meile edastatakse. Kui oleme jõudnud kliendiga hinnas kokkuleppele, saab töö alata!
Mis on esimene samm?
Esmalt tuleb minna laeva ja mõõdistada ära kõik alad, kuhu diivanid lähevad. Kuid kõik alad laevas ei ole ilusad ja “puhtad” ning selleks, et vajalikud mõõdud segaduse kuhjast kätte saada, tuleb olla loov ja leida lahendusi.
Mis on teine samm?
Järgmiseks sammuks on jooniste tegemine. Protsessi käigus käime läbi kõik võimalikud tehnilised küsimused, mis võivad tekkida toodete valmistamisel ning alles siis valmivad vajalikud joonised tootmiseks, mis lähevad eelnevalt ka kinnitamisele kliendile. Kogu protsess võib aega võtta ligikaudu 2-8 nädalat, sõltuvalt jooniste keerukusest. Kui joonised on valmis, näevad diivanid paberil juba poole paremad välja!
Mis on kolmas samm?
Kui kõik joonised on saanud kliendilt kinnituse, hakkab töö tootmises pihta! Tootmine võib võtta aega lausa mitu kuud. Esmalt alustame “Mock Up-ide” ehk näidiste tegemisega. Näidiste valmides lähevad need kliendile, et kinnitada ära diivani väljanägemine. Vaadatakse kas diivani õmblused on sirged? Kas kasutatud on õiged materjale? Kas istumispehmus on selline, nagu olema peab?
Näidis paigaldatakse, kas Mock Up tuppa või laeva. Tulemus näeb välja selline nagu alumiselt pildit näha saab (pildil oleval tootel on loomulikult puudu veel iste). Kuna diivanite sisse paigaldatakse ka kõlarid, siis peab toode olema ehitataud nii, et see diivani sisse ära mahuks ning kindlasti pevad kõlarid sealt ka eemaldatavad olema (pildil saab näha diivani näidist, mille sisse peaks olema veel paigaldatud kõlar).
Mis on neljas samm?
Järgmiseks tuleb ära tellida kangad. Mõtlete, et ah, mis see siis ära ei ole? 10 meetrit siia ja 100 meetrit sinna…kuid tegelikkus võib osutuda natukene keerulisemaks. Esmalt võib olla erinevaid kangaid ühes restoranis kümmet erinevat värvi ja kõik need peaksid tulema ka kümne erineva tootja poolt. Kogu tellimus võib hõlmata endas 3-5 erinevat restorani või ala, mistõttu tuleb tellida 20-30 erinevat kangast üle maailma. Selleks, et kangaste tellimusi teha saaks on esmalt vaja pidada läbirääkimisi kangaste müüjatega. Seejärel tuleb veenduda, et kangaste saadavus oleks laos olemas.
Juhul kui mõnda kangast ei ole laos olemas, tuleb see sinna tellida. Selleks tuleb üle vaadata tarneajad, et veenduda kas kangas jõuab ikka soovitud tähtajaks kohale või mitte. Mõnikord tuleb ette ka huvitavaid momente, kus viimased tellitud kangad jõuavad kohale alles siis kui enamus tooteid on juba paigaldatud. Halvimal juhul võib tekkida ka olukord, kus selgub, et mõnda kangast ei toodetagi enam. See tähendab, et löbirääkimisi tuleb alustada disaineriga ning jõuda kangavahetuse osas uuele kokkuleppele.
Mis on viies samm?
Järgmise etapina tuleb tellida ära metallist karkassid – enamus fikseeritud diivanid, mis paigaldatakse laevades on kinnitatud metallist karkasside külge, mis omakorda on fikseeritud põrandasse või seina. Seda väga lihtsal põhjusel, et kui merejumal peaks otsustama laevale laineid tekitada, ei teki olukorda, kus diivanid sõidavad mööda põrandat ringi, kahjustades reisijaid ja ümbruskonda.
Kui metallist raamid on valmis, saame alustada pehme mööbli tootmisega! Antud pildil on näha mitut erinevat proovitükki. Teoorias võib kõik olla korras ja täpne, aga tegelikult on erinevatel materjalidel ka erinevad omadused ning lõpptulemuse näeb ära alles siis, kui proovitükid on valmis tehtud. Alles selles faasis saab ülevaate, kuidas kõik osad reaalselt kokku sobivad ja kus kitsaskohad tekivad. Kui kõik detailid on üle vaadatud, saame alustada kõikide detailide tootmist.
Mis on kuues samm?
Paralleelselt tootmisega tuleb alustada ka kohapeal diivanite paigaldust. Projekti tähtajad ei anna armu, sest laev peab kindlal tähtajal sadamast välja sõitma.
Kui oleme kõik vajaliku info tootmisega ära kinnitanud, alustavad metallist karkassid teekonda laeva. Laevas kohapeal peab organiseerima logistika – peame mõtlema kuidas ja millisest august saame vajalikud detailid laeva sisse tõsta ja seejärel õigele alale vedada. Vahel võib detailide sisse tõstmisega tekkida viivitusi, sest projekti peal toimetab korraga sadu erinevaid firmasid ja tuhandeid töötajaid. Kõikide firmade materjale tõstetakse 24/7 laeva ja see omakorda tekitab viivitusi. Sellised viivitused maksavad aga aega, mis on sellise projekti kõige kallim vara. Seetõttu tuleb olla loov ja kohaneda olukorraga kiiresti, isegi siis kui materjalide upitaja kogemata kai ja laeva vahele kukub.
Paigaldused võivad võtta aega lausa mitu kuud ja tööpäevad selle perioodi vältel kestavad 10+ tundi.
Arvestama peab ka asjaoludega, et alad ei ole alati puhtad ja palju aega võib kuluda ka koristamisele.
Mõnikord võid ennast leida ka olukorras kus laeva ei ole veel lage paigaldatud ja tollel päeval ei saagi alustada diivanite paigaldamisega.
Kui olla loov ja järjepidev, siis hakkab projekt vaikselt ka ilmet võtma.
Töö enne paigaldust on lihtne, võrreldes väljakutsetega, mis võivad esineda paigaldusel. Olenemata hea plaani olemasolust võib see ajas muutuda ning ikka tuleb ette olukordi, kus tuleb kohapeal detaile ümber muuta või kohandama hakata. Seetõttu tuleb juba varakult arvestada sellega, et kaasa tuleb võtta suurel hulgal erinevaid tööriistu.
Kui päevad on pikkad, tuleb leida aega puhkamiseks ka keset tööpäeva. Nagu diivanimeestele kombeks…puhatakse ikka diivanite vahel.
Peale pikka tööpäeva hakkavad diivanid juba ilmet võtma.
Diivaneid tuleb paigaldada ka siis kui elekter on puudu.
Mida aega edasi seda tervikumaks muutub ka üldpilt.
Ülaltoodud pildid on kõik meie endi tehtud ja mitmetest erinevatest projektidest kokku kombineeritud. Aastal 2021 ehitas Divasoft kruiisilaeva Costa Toscana. Kokku ehitasime 943 meetrit, 191 tükki ja seda kõike seitsmele erinevale alale. Kokku kulus projektis üle 2000 meetri erinevaid kangaid. Kõik kangad said tellitud 11 erineva tarnija käest üle maailma, mis omakorda tekitas 145 uut halli karva ka projektijuhi juustesse, millest ka vähemalt pooled langesid välja.
Costa toscana projekt algas päringuga 2020 aprill ja lõppes viimase diivani paigaldusega 2021 november. Ehitustöö jäi täpselt suuremate materjali puuduste ja hinnatõusude keskele. Antud projekt langes ajaliselt väga keerulisse ja ebaselgesse aega, mis tekitas hulganisti takistusi ja pingeid, nii tarnijate kui klientidega. Kuid kõige tähtsam on see, et lõpuks sai laev valmis!
Kogu projekti aitas läbi viia üle kümne erineva ettevõtte ja üle saja töölise Eestis, kes kõik andsid oma panuse, kas alltöövõtu, materjalide või know-how pakkumisega.
Täname kõiki oma töötajaid ja koostöö partnereid, kes olid seotud selle projektiga ja ilma kelleta seda projekti poleks suutnud ellu viia!